Verre Imo (2017, Malá galerie UMPRUM – Nika)
Instalace Vere Imo se zabývala vizuální analýzou našich schopností odlišit realitu od smyšlenky – dalo by se říci pravdu od lži.
Hledání něčeho pravdivého je nekonečný úděl – snaha zachytit něco neuchopitelného. V případě této instalace byla využita alegorie hledání „skutečného dna“. Tato myšlenka dala instalaci jméno, které je zkomoleninou latinského překladu těchto dvou slov a rozvíjí jeho význam v neurčitosti jeho zpětného překladu.
Dno jako takové se skrývá nejen pod neproniknutelnou hladinou černé tuše, ale zároveň ve své původní čirosti a čistotě pozbývá plasticitu a tím vlastně i jakousi uvěřitelnost.
Zasychající tuš tak „skutečné dno“ jen nezakrývá, ale dává jeho hrubím obrysům dojem větší plasticity – pravdivosti a uchopitelnosti….
„Procesuální výstava umělkyně Vendulky Prchalové představí proměnlivou instalaci založenou na dialogu a vzájemném prostupování struktur – statického a čistého skleněného reliéfu a dynamické a temné tuši. V průběhu výstavy se spolu budou tyto dva elementy konfrontovat, propojovat a utvářet struktury zcela nové a vzájemně ovlivněné.“
Kurátor Michal Vaníček
Imprint of the process created within the installation Vere Imo in the Nika gallery.
The installation Vere Imo was a visual analysis of our ability to distinguish reality from thought – one could say the truth from a lie.
Finding something true is an endless fate – trying to capture something elusive. In the case of this installation, an allegory of searching for the „real bottom“ was used. This idea gave the installation a name that is a distortion of the Latin translation of the two words and develops its meaning in the uncertainty of its reverse translation.
As such, the bottom is hides not only beneath the impenetrable level of black ink, but at the same time, in its original clarity and purity – with it it loses its plasticity and thus, in fact, a certain credibility.
The drying ink thus does not only cover the „real bottom“, but gives its rough outlines the impression of greater plasticity – truthfulness and comprehensibility ….
„The process exhibition of the artist Vendulka Prchalová will present a variable installation based on dialogue and mutual permeation of structures – static and pure glass relief and dynamic and dark ink. During the exhibition, these two elements will be confronted together, interconnected and forming completely new and mutually influenced structures. “
Curator Michal Vaníček
Translation: Vendulka Prchalova